Smart industry, Industry 4.0, Lean Manufacturing. Er wordt veel geschreven en gesproken over “De digitale fabriek”; een fabriek waarin géén papier meer zichtbaar is. Maar in hoeverre zijn de plaatwerkfabrieken nou ook daadwerkelijk papierloos? En wat is nou eigenlijk het nut van een digitale fabriek?
Om antwoord te geven op deze vragen is het belangrijk om te kijken naar het doel van smart industry 4.0. Het doel van deze trend van automatisering is om machines met elkaar te koppelen en zo te zorgen voor optimalisatie van productieprocessen. Het optimaliseren creëert nieuwe kansen op het gebied van de waardeketen, doordat er efficiënter gewerkt wordt binnen de fabriek.
Binnen industry 4.0 wordt veel gewerkt met sensoren en technologie, maar in hoeverre wordt dit al gebruikt in de plaatverwerkende industrie? Veel bedrijven zijn zich bewust van de mogelijkheden in technologie, maar houden toch vast aan de oude manier van denken. Dit terwijl technologie het aantal fouten kan terugbrengen, de doorlooptijd kan verkorten en zo ook de leverbetrouwbaarheid kan verhogen.
“Smart Industry 4.0 nog te weinig zichtbaar in plaatverwerkende industrie“
De KUMA Pro is een voorbeeld van een technologie die het voor plaatwerkbedrijven mogelijk maakt een grote stap te zetten richting smart industry 4.0. Alle gesneden laserparts ondergaan een identificatieproces waarbij middels “reverse engineering” de identiteit wordt achterhaald. Daarbij worden de laserparts voorzien van een inktjetmarkering, die vrij ingevuld kan worden met informatie vanuit het ERP-systeem. Ook is het mogelijk hier een QR-code aan toe te voegen.
Met deze QR-code kan veel informatie worden toegevoegd aan een plaatwerkonderdeel. Zo kunnen er schermen in de fabriek worden geplaatst, waarmee operators bij het scannen van laserparts direct de tekening in beeld krijgen. Op deze manier zijn productiebonnen of stickers niet langer nodig en hoeft er niet te worden gezocht naar de juiste tekening in een dikke ordermap.
Daarnaast geeft de QR-code niet alleen voordelen voor het interne proces. Ook de klant heeft baat bij een QR-print op de laserparts. Er kan namelijk een stap worden gezet naar een digitale fabriek voor de klant wanneer deze gebruikmaakt van scanners in de productie-omgeving of het magazijn (Klik hier voor een demonstratie). Op deze wijze wordt dus toegevoegde waarde gecreëerd voor klanten, waardoor er ketenintegratie kan worden gerealiseerd. Klanten kunnen immers zelf aangeven wat zij op de print willen hebben staan zodat het voor hen ook daadwerkelijk van toegevoegde waarde is. Op deze manier wordt de marktwaarde van de producten vergroot in prijs ende producten in kwaliteit.
Door de toegevoegde waarde in de vorm van een naar de klant gewenste markering, wordt de verkoop van gemarkeerd plaatwerk vergroot. Op deze manier kan meer omzet worden gegenereerd en zullen er in de toekomst dan ook meer orders binnenstromen voor plaatwerkbedrijven die laserparts voorzien van een markering dan bedrijven die dit niet doen. Ketenintegratie vormt hierin een belangrijk aspect. Afnemers van plaatwerk zijn bereid meer te betalen en meer te bestellen aangezien de toegevoegde waarde aanzienlijk wordt vergroot.
“Door ketenintegratie met de klant wordt meer omzet gegenereerd“
Al met al kan worden geconcludeerd dat Smart industry 4.0, een kreet die door velen wordt uitgesproken als zijnde “de toekomst”, Nu al aanwezig is en dat bedrijven hier op in moeten spelen.